Co musisz wiedzieć, zanim opublikujesz swoją pierwszą informację prasową
Jako freelancer, prawdopodobnie nie szukasz jeszcze pracy. Masz już mnóstwo pracy, więc dlaczego nie pozbyć się stresu? Planując informacje prasowe przed wysłaniem ich do redakcji i dziennikarzy, należy wziąć pod uwagę wiele rzeczy. Oto siedem rzeczy, które musisz wiedzieć, zanim to zrobisz.
1. Dowiedz się, do kogo wysyłasz informację prasową
Istnieje różnica między wysłaniem informacji prasowej do dziennikarza gazety, magazynu lub bloga a wysłaniem jej do zespołu public relations danej osoby lub firmy. O ile specjalista ds. public relations może poradzić sobie z tym zadaniem, o tyle freelancerowi prawdopodobnie lepiej będzie wysłać informację prasową do dziennikarza. Mimo że wielu specjalistów ds. PR ma doświadczenie w pisaniu, zazwyczaj są oni lepiej zorientowani w tym, jak pisać dla mediów i często mają większą wiedzę na ten temat.
2. Bądź konkretny w tym, co wysyłasz
Najgorsze, co można zrobić, to wysłać maila, który jest niejasny i otwarty. Na przykład, zamiast pisać: „Mamy nowy produkt”, powiedz: „Mamy nowy produkt o nazwie 'X’, który zrewolucjonizuje sposób, w jaki wykonujesz pracę Y”. Nie używaj terminów takich jak „wprowadzać innowacje”, „zakłócać” czy „przekształcać”, jeśli rzeczywiście tego nie zrobiłeś. W rzeczywistości lepiej jest myśleć o wszystkich terminach, których używasz, jako o modnych hasłach. Jeśli chcesz, aby Twoje nazwisko stało się znane, bardziej szczegółowo przedstawiaj korzyści płynące z Twojej oferty. Na przykład zamiast mówić: „Tworzymy sposób komunikowania się ludzi ze swoimi zwierzętami domowymi”, powiedz: „Stworzyliśmy unikalny sposób komunikowania się ludzi ze swoimi zwierzętami domowymi za pomocą aplikacji”.
3. Wiedz, o czym mówisz
Nie mów o sobie. Zamiast tego mów o produkcie lub usłudze, którą promujesz. Na przykład, zamiast mówić: „Jesteśmy najlepsi”, powiedz: „Jesteśmy jedyni”. Nie mów o swojej firmie lub pracownikach, jeśli nie jest to istotne. Jeśli próbujesz promować nowy produkt, nie mów o tym, jak wspaniałym dyrektorem generalnym jest Twoja firma lub jak bardzo jesteś wzorem do naśladowania dla swoich pracowników. Zamiast tego mów o korzyściach płynących z produktu.
4. Pisz dla czytelnika, a nie dla dziennikarza
Pisząc informację prasową, nie myśl o tym, co napisze dziennikarz. Pomyśl raczej o tym, co ma przeczytać czytelnik. Pisz prostym językiem i upewnij się, że jest jasne, co mówisz. Upewnij się, że Twoje słowa są zrozumiałe, a akapity łatwe do czytania. Nie używaj żargonu, a jeśli używasz terminów technicznych, pamiętaj, aby je zdefiniować w informacji prasowej.
5. Używaj czasowników akcji
Spraw, aby słowa były zorientowane na działanie. Na przykład, zamiast mówić: „Mamy nowy produkt”, powiedz: „Mamy nowy produkt, który pozwala ludziom rozmawiać ze swoimi zwierzętami domowymi”. Poza tym, że są bardziej konkretne, czasowniki akcji są również bardziej przekonujące. Jeśli próbujesz przekonać kogoś do kupienia czegoś, użycie czasownika akcji z większym prawdopodobieństwem doprowadzi do sprzedaży niż użycie słowa takiego jak „innowacja”.
6. Rozsyłaj informacje do właściwych odbiorców
Ważne jest, aby Twoja informacja prasowa trafiła do odpowiednich mediów. Zanim to zrobisz, przyjrzyj się rodzajom artykułów, które publikują i tematom, które poruszają. Jeśli Twoja firma nie ma powiązań z daną publikacją lub punktem sprzedaży, zapytaj o to. Informacje kontaktowe można również znaleźć na stronie internetowej publikacji.
7. Zastanów się, czy autopromocja jest właściwa.
Jeśli w Twojej firmie działa zespół ds. public relations, prawdopodobnie lepiej będzie pozwolić mu przejąć inicjatywę w zakresie informacji prasowej. Mimo to warto obserwować, jak sobie radzisz. Jeśli zauważysz, że nikt nie czyta Twoich komunikatów prasowych lub że nikt nie podejmuje działań, być może nadszedł czas na autopromocję. Innymi słowy, jeśli nie zyskujesz zbyt dużej popularności, zastanów się, czy to nie Ty jesteś problemem. Możesz też zastanowić się, co robisz, aby to poprawić.
Komunikat prasowy nie jest narzędziem marketingowym, lecz komunikacyjnym. Jest to sposób na przekazanie mediom informacji o oferowanych przez Ciebie produktach i usługach. Jeśli więc szukasz pracy jako wolny strzelec, pomyśl o tym jako o sposobie na rozpropagowanie swojego nazwiska.