Wycena wartości przedsiębiorstwa.
Każdy, kto zamierza założyć swoją firmę będzie chciał, aby rozrosła się ona w większy biznes i zaczęła przynosić odpowiednie dochody. W niejednym przypadku, kiedy właściciel odpowiednio swoją firmę poprowadzi, to do wyznaczonych celów dotrze. Ale zdarza się często, że jakaś firma zaczyna być bardzo duża, zyskuje coraz to nowe kontrakty i zlecenia, a poza tym zbiór stałych odbiorców, i w rzeczywistości nikt nie będzie do końca wiedział, ile w rzeczywistości będzie ona warta. Czasami przez lata nikt nie dowie się tego, a czasami wycena wartości przedsiębiorstwa potrzebna się okazuje dopiero wówczas, kiedy ktoś będzie chciał złożyć ofertę kupna przedsiębiorstwa. I wówczas właściciel, zamierzając właściwie podjąć decyzję, przeważnie będzie chciał zlecić profesjonalnemu audytorowi wycenienie tego, co zostało zbudowane. Powinien przecież wiedzieć dokładnie, jak dużo jego firma może być warta i jak duży będzie jej potencjał, bo w przeciwnej sytuacji może dużo na sprzedaży utracić. Dopiero po dostaniu fachowej wyceny będzie się zastanawiał nad złożonymi propozycjami i podejmie postanowienie o sprzedaniu całej firmy, jakiejś części udziałów albo zrezygnuje z dokończenia transakcji.
Wycena ceny przedsiębiorstwa dokonana być może wieloma różnymi sposobami, a wybór uzależniony będzie od tego, w jakim celu potrzeba ją zrobić. Całkowicie odmiennie firma wyceniana będzie do analiz finansowo-księgowych, a odmiennie kiedy robione to będzie do znalezienia inwestora lub sprzedaży. Istotne powinno więc być precyzyjne przekazanie wymagać audytorskiej firmie, bo tylko wówczas będzie ona mogła należycie zająć się swoją pracą. Przeważnie podczas wycen firm używa się trzy główne metodologie, lecz czasami można także zobaczyć ich zmienione wersje. Metody te to porównawcza, dochodowa i majątkowa, każda z nich posiada całkowicie inny sposób do wyznaczenia wartości całego przedsiębiorstwa. Majątkowa metoda to inaczej wyznaczenie firmowego majątku, zmniejszonego o wszystkie zobowiązania. W porównawczej metodzie wyznacza się wartość firmy oceniając inne przedsiębiorstwa z tej samej specjalności i o takiej samej wielkości. Za to w dochodowych metodach pod uwagę są brane potencjalne zyski, jakie możliwe będą do uzyskania w wyznaczonym okresie czasu.