Reklamy PPC i wskaźnik Quality Score. Jaka zależność występuje między tymi dwoma czynnikami?
Właściciele witryn internetowych nieustannie walczą o to, by znaleźć się na pierwszych pozycjach w liście wyników wyszukiwania. Właściciele stron internetowych walczą jednak nie tylko o to aby, ich strony były widoczne w wynikach wyszukiwania, ale także aby miała jak najwyższy współczynnik klikalności. Uzyskanie tych cennych kliknięć generowanie ruchu na stronie jest początkowym etapem marketingu cyfrowego. Musisz być widoczny i zachęcać ludzi odwiedzania Twojej strony www, aby sprzedawać swój produkt lub usługę. Reklama PPC, czyli reklama płatna za kliknięcie to kategoria płatnego marketingu w wyszukiwarkach. Pay per click jest to forma zamieszczania reklam w organicznych wynikach wyszukiwania w takich wyszukiwarkach jak Google, Yahoo czy Bing, gdzie płacisz za każdego odwiedzającego, który wejdzie na Twoją stronę internetową.
Reklama PPC nie jest ani tania ani za darmo
W tym kontekście pojawia się pojęcie wskaźnika Quality Score, czyli Wyniku Jakości. Udana kampania reklamowa PPC to taka, która poprawia i zwiększa zwrot z Twoich inwestycji w reklamę. W tym aspekcie niezbędny jest dobry Wynik Jakości. Pomaga on w sposób znaczący stworzyć opłacalną kampanię reklamową PPC. Wynik Jakości to termin używany przez Google do nagradzania reklamodawców poprzez umieszczanie ich reklam na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Jej dodatkową korzyścią dla reklamodawców są także czynniki finansowe, wysoki Quality Score prowadzi do uzyskania rabatów na kliknięcia, przez co ich koszt jest dużo mniejszy.
Poniżej przedstawiono czym jest Quality Score i jak szczegółowo wykorzystać go w swojej kampanii marketingowej:
1. Dzięki Wynikowi Jakości Google ocenia, jak trafna i użyteczna jest Twoja reklama dla użytkownika. Innymi słowy, to Quality Score odzwierciedla powiązanie treści nagłówka reklamy z treścią strony docelowej oraz wskazuje na trafność słowa kluczowe, które kupiłeś w celu zaprezentowania swojej reklamy odbiorcom.
2. Parametr Quality Score jest mnożony przez maksymalną stawkę, jaką złożysz za słowa kluczowe na aukcji reklam, aby ustalić miejsce Twojej reklamy w rankingu reklam.
Firma Google nigdy nie opublikowała swoich metod określania Wyniku Jakości. Istnieje jednak kilka ustalonych i dobrze znanych parametrów, które bezpośrednio wpływają na Wynik Jakości jako formującego efektywność kampanii reklamowych PPC w działaniach SEM:
1. Jakość treści strony www w odniesieniu do trafności tekstu reklamy, słów kluczowych, projektu strony internetowej, typografii, informacji, i jej przydatności dla czytelnika lub kupującego, sympatii odwiedzających, czasu spędzonego przez użytkownika na Twojej witrynie i innych.
2. Współczynnik klikalności reklamy i witryny.
3. Skuteczność jednej lub więcej Twoich reklam mierzona na koncie Ad Words.
W związku z tym na kampanię PPC wpływ mają następujące aspekty Wyniku Jakości:
1. Dobry Wynik Jakości oznacza, że Twoja reklama będzie na pierwszych kilku pozycjach wśród wszystkich innych powiązanych reklam na liście wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google.
2. Dobry Wynik Jakości oznacza również, że zapłacisz Google mniej za klik użytkownika, nawet jeśli dokonujesz zakupu trafnego słowa kluczowe o wysokim popycie, których cena jest stosunkowo bardzo wysoka. Google może badać skuteczność Twoich reklam publikowanych w SERP za pomocą różnych narzędzi do analizy sieci oraz narzędzia Ad Groups.
Niski Wynik Jakości może obniżyć pozycję rankingową Twojej strony internetowej. W tej sytuacji oznaczać to będzie, iż Twoja strona internetowa będzie uzyskiwała mniejszy ruch z sieci. Aby temu zapobiec treść reklamy powinna w pierwszym wierszu mówić o stronie docelowej (landing page), a także o Twojej witrynie w ogólności. Przykładowo „Wypełnij formularz” i „Dowiedz się więcej o naszych produktach na stronie XYZ”. Jeśli te dwa elementy Twojej reklamy PPC są wyrwane z kontekstu, z pewnością doprowadzi to do pogorszenia odbioru reklamy przez użytkowników, a także do marnotrawstwa kliknięć.
Zmarnowane kliknięcia, za które płacisz generują wtedy tylko ruch na Twojej stronie www, ale nie przynoszą żadnych korzyści w postaci wzrostu sprzedaży. Dzieje się tak, ponieważ wprowadzasz użytkownika w błąd nagłówkiem reklamy lub reklamą tekstową, która nie zachęca do podjęcia interakcji ze stroną i rozpoczęcia procesu zakupowego. Twój przekaz nie może trafiać w próżnię i jedynie informować o możliwościach zakupowych, raczej powinien prowadzić do podjęcia interakcji z Twoją firmą – pozostawienia danych kontaktowych czy pobrania kodu rabatowego.